vasael.ir

کد خبر: ۱۶۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵ - 29 February 2020
حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی / ۷

فقه بورس | دلیل مشروعیت قرارداد آتی به معنای معاهده

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی، در بررسی احتمال اول معنای تعهد موجود در تعریف قرارداد آتی، مبنی بر معاهده بودن قرارداد آتی و موافقت این احتمال با تعریف بورس شیکاگو و لندن، به دلیل مشروعیت این نوع قرارداد اشاره کرد و گفت: اگر قرار داد آتی، پیمان نامه باشد، مشمول عموماتی همچون اوفوا بالعقود است فلذا عقد هم صحیح و هم لازم است.

به گزارش خبرنگار وسائل، حجت الاسلام والمسلمین فقه بورس | دلیل مشروعیت قراردادآتی به معنای معاهدهعلی عندلیبی درس خارج فقه بورس و اوراق بهادار که در تاریخ ۶ آذر در مدرس مرحوم آیت الله تبریزی برگزار شد، ضمن تعریف قانونی بازار مشتقه به بررسی ماهیت و مشروعیت انواع قراردادهای آتی پرداخت.

وی در بررسی نوع اول قرارداد آتی یعنی صورتی که طرفین اراده واقعی بر مبادله کالا دارند، ابتدا به ابهام در معنای تعهد موجود در تعریف اشاره کرد و استعمال این لفظ را در معانی معاهده که خودش قرارداد جداگانه ای است، تعهد ابتدایی، شرط ضمن عقد و تعهد معوضه، محتمل دانست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بررسی احتمال اول مبنی بر معاهده بودن قرارداد آتی و موافقت این احتمال با تعریف بورس شیکاگو و لندن، دلیل مشروعیت قرار داد آتی به این معنا را تمسک به عموماتی نظیر اوفوا بالعقود و عمل به مفاد آن را صحیح و لازم دانست.

متن کامل تقریر را می توانید از اینجا مشاهده کنید./906/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۴:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۲:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۱۰:۳۹